ПРИНЦИПИ УСВІДОМЛЕНОГО
БАТЬКІВСТВА:
- Любіть свою
дитину.
- Приймайте
дитину такою, якою вона є.
- Вірте своїй
дитині.
- Довіряйте
дитині.
- Вірте у те,
що дитина може самостійно подолати життєві перепони.
- Показуйте
дитині, що вона є для вас важливою.
- Дайте
зрозуміти дитині, що її справи є важливими для вас.
- Допомагайте
дитині виконати те, чого вона ще не вміє.
- Дозволяйте
дитині робити свій вибір, приймати власне рішення.
- Засуджуйте не
саму дитину, а її вчинок.
- Прислухайтеся
до думки дитини.
- Будьте
ввічливі з дитиною.
- Проводьте
разом з дитиною вільний час.
- Допомагайте
дитині розвивати її здібності.- Забезпечуйте
основні життєві потреби дитини.
Правила партнерства з дітьми
Для того щоб партнерська взаємодія з дітьми мала ефективний результат, необхідно дотримуватися основних правил партнерства у системах взаємодії «педагог - дитина», «дитина - дитина», «педагог - батьки».
Зокрема в системі взаємодії «педагог - дитина» слід:
• бути завжди разом з дитиною, створювати навколо неї атмосферу підтримки,зокрема -
- не порівнювати дитину з іншими дітьми;
- не принижувати, не ображати, не навішувати ярликів;
- не проявляти негативних емоцій;
- частіше усміхатися, підбадьорювати;
- звертатися до дитини з повагою і вірою у її неповторність;
• забезпечувати комфортний мікроклімат у групі -
- доброзичливо ставитися до дітей;
- добирати привітні інтонації голосу;
- враховувати бажання дітей;
• дивуватися та захоплюватися разом з дітьми;
• залучати дітей до дискусії, яка відбуватиметься лише тоді, коли дорослий не буде ігнорувати жодного висловлювання, жодної пропозиції дитини, не буде критикувати, засуджувати, а буде виявляти щирий інтерес до думок і висловлювань кожного вихованця;
• створювати різнобічне розвивальне середовище, яке слугувало б інтересам дітей та пробуджувало їх пізнавальну активність, розвивало навички партнерської діяльності;
• ніколи не змушувати дітей виконувати будь-яку діяльність через силу;
• уникати категоричних негативних оцінок, зауважень;
• надавати можливість відчути інтелектуальне задоволення, насолоду від процесу й результатів співпраці;
• бути для дітей прикладом позитивно налаштованого, уважного ставлення одне до одного, зокрема навчати:
- делікатно звертати увагу товариша на недоліки, попередньо відзначивши позитивне;
- робити зауваження «м'яко»;
- давати пораду, показувати, пояснювати;
- виявляти своє схвалення результату діяльності;
- помічати, кому потрібна допомога, та пропонувати її;
• організовувати взаємодію з дітьми таким чином, щоб усі почули та вислухали свого ровесника;
• вірити у своїх вихованців та в самих себе, у свою здатність перетворювати життя, вносити конструктивні зміни. Адже песимізм у вихованні перекреслює очікування радісного майбутнього, тоді як діяльнісний оптимізм надихає, пробуджує сили.